Workshop for framtidige lærere

Viktig å skape trygge rom for elevene og trygghet hos lærerne.
Sex og Politikk var invitert av Lektorprogrammets Utvalg ved universitetet i Oslo (UiO) for å snakke om god, positiv og helhetlig seksualitetsundervisning.
Lærere og seniorrådgivere Vilde Graff Senje og Betina Langen fra Sex og Politikk ga innføring i grunnleggende rammer for å føle seg trygg som lærer i disse temaene, før lærerstudentene fikk bryne seg på en oppgave fra undervisningsopplegget for videregående Uke 16, samt en innføring i hvordan bruke Sex og Politikks undervisningsportal. Det var godt engasjement, og lærerstudentene delte også fra egne erfaringer og utfordringer fra praksisopphold.
Viktigheten av det trygge rom
Etablering av klasserommet som et trygt rom var et gjennomgående tema. Å skape et klassemiljø der elever kan føle seg komfortable i å reflektere rundt temaene det blir undervist om er en nødvendighet for å gjennomføre helhetlig seksualitetsundervisning. Vilde Senje understreket at det er essensielt at elevene føler seg trygge når de skal stille spørsmål, engasjere seg og sitte igjen med viktig lærdom.
Ideen om et trygt rom skapte engasjement blant lærerstudentene, og det ble i diskusjonen lagt vekt på at dette ikke er noe som er nødvendig kun i en seksualitetsundervisningstime, men fra dag én som underviser.
Hvordan stå i krevende situasjoner i seksualitetsundervisningen? I denne delen var målet å diskutere kritiske stemmer i seksualitetsundervisningen, både fra elever, foresatte og lærerkollegaer.
Etter arbeidet med oppgaven fra undervisningsmateriellet Uke 16 om seksuell trakassering, fikk lærerstudentene mulighet til å drøfte hva de hadde gjort om de møter kritikk fra elever eller elevgrupper. Dette kunne være utsagn som «gutter får alltid skylden» eller «jenter lyver om erfaringer med seksuell trakassering». Det ble mange gode diskusjoner om hvordan man bør møtte dette, og det å vise til forskning og fakta, var en gjenganger hos flere av studentene.
Samtidig er det viktig å ikke avfeie elevenes meninger, men heller møte dem med åpenhet og nysgjerrighet heller enn moralisering. Betina Langen som selv også er lærer, understreket også at det viktigste er at lærere ikke kan la meninger som enten er feil eller kan være skadelig for medelever, få passere.
Dette betyr at man må stå i ubehaget og være nysgjerrig på hvor meninger kommer fra, samtidig som man ivaretar potensielt utsatte elever i klassen. Som lærer kan man ofte føle at man står alene i slike situasjoner, og derfor er et godt team og støttende skoleledelse avgjørende for å lykkes.
Ikke alene
Fokuset på at man som lærer ikke er alene, ble spesielt viktig når lærerstudentene fikk presentert et eksempel på et fritaksbrev. Dette er et brev som har som mål å søke eleven ut av seksualitetsundervisning, og er noe som har dukket opp spesielt i kjølvannet av debattene omkring kjønns- og seksualitetsmangfold i undervisningen.
Her ble det understreket at slike henvendelser skal behandles av skolens ledelse, samt viktigheten av at man som lærer kjenner lovverket. Inkluderende og mangfoldig seksualitetsundervisning er forankret i de nasjonale lærerplanene, og elever kan ikke fritas fra kompetansemål og opplæring de har krav på.
Samtaler rundt hvordan man møter disse ulike formene for kritikk og motstand i læreroppdraget er spesielt verdifulle for lærerstudenter som er i gang med å bygge opp sin praksis som trygge lærere. Dette skjer i en tid som preges av økt motstand mot inkluderende seksualitetsundervisning og anti-gender-holdninger i media.
Vil du og din forening/organisasjon/skole ha et lignende foredrag? Vi tilbyr foredrag/workshops over hele landet. Les mer om de forskjellige tilbudene og meld deg interessert: