Sex og Politikk i Trondheim: Samtykke er nøkkelen
I samarbeid med Nok Trondheim besøkte Sex og Politikk Charlottenlund, Tiller og Heimdal videregående skoler i Trondheim for å gi elevene en dypere forståelse av vold og overgrep, med særlig fokus på samtykke og gråsoner.
Gjennom støtte fra Konfliktrådet har Sex og Politikk hatt muligheten til å utvikle undervisningsmateriell som setter viktige samfunnsutfordringer på dagsorden. Dette arbeidet er i tråd med anbefalingene fra Voldtektsutvalget i NOU 2024:4 «Voldtekt – et uløst samfunnsproblem», om at seksualitetsundervisning er et viktig forebyggende tiltak mot vold og overgrep.
Fra film til ærlige spørsmål
Under besøk på Charlottenlund, Tiller og Heimdal videregående skoler fikk elevene se den sterke dokumentarfilmen «Ikke en sånn fyr» regissert av Signe Rosenlund-Hauglid.
Filmen er produsert av Stray Dogs, og gir et innblikk i tre overgrepsdømte menns historier, og hvordan deres handlinger har påvirket både dem selv og de rundt dem. Den aktuelle og viktige tematikken i filmen dannet grunnlaget for en åpen og anonym spørsmålsrunde.
Gjennom verktøyet Mentimeter fikk elevene stille anonyme spørsmål, noe som bidro til å skape en trygg arena hvor de kunne ta opp tanker og usikkerheter de kanskje ellers ikke ville delt. Spørsmålene spente bredt, fra hva som er definisjonen på voldtekt, til hvordan man kan forstå og håndtere gråsoner i intime situasjoner.
Ved å gi ungdom kunnskap om samtykke og grensesetting, er dette også et viktig kriminalitetsforebyggende tiltak. Målet er å styrke deres evne til å ta trygge og ansvarlige valg i intime relasjoner og situasjoner.
Spørsmålene ble besvart av Vilde Graff Senje, teamleder for seksualitetsundervisning i Sex og Politikk, sammen med Hilde Ringø Johansen og Marina Bjørnebo fra Nok Trondheim. I svarene ble det lagt vekt på hvordan et samtykke til intimitet og sex kan uttrykkes, og om viktigheten av å undersøke om den eller de man skal være intime med samtykker.
Videre ble temaet som trygghet og grensesetting løftet, samt konkrete tips og refleksjoner rundt hvordan man kan komme seg ut av gråsoner og inn i «klarsoner». Mange spørsmål dreide seg om usikkerhet rundt hva som definerer et overgrep, samt om ulike omstendigheter som kan påvirke slike situasjoner og partenes opplevelse av dem. Det ble også diskutert hvordan kommunikasjon er avgjørende for å sikre at dette er noe begge parter vil, og at «samtykke er ferskvare».
Ungdommenes engasjement viser vei
Denne typen undervisning gir et unikt innblikk i hva ungdom lurer på og strever med å forstå. Det er tydelig at samtykke og vold er temaer som vekker stort engasjement. På spørsmål om hvordan ungdommene så for seg at vold og overgrep kan forebygges i samfunnet, var svaret klart og tydelig – «mer av dette»!