Seksualitetsundervisning på dagsorden i Arendal

Fem år etter innføringen av LK20 ønsket vi å ta temperaturen: Hvordan fungerer seksualitetsundervisningen i praksis?
Første skoleuke er overstått for de aller fleste, og når skolene nå fylles av elever igjen, er det en god anledning til å løfte blikket mot hvordan vi sammen kan styrke seksualitetsundervisning i norsk skole. Under Arendalsuka samlet Sex og Politikk, Redd Barna og Sex og samfunn politikere og organisasjoner til samtalen «Kunnskapsløftet 2020 – et løft for seksualitetsundervisning?».
Fem år etter innføringen av læreplanen LK20 ønsket vi å ta temperaturen: Hvordan fungerer seksualitetsundervisningen i praksis? Hva opplever lærerne som styrker – og hva savner de?
Lærernes stemmer i sentrum
Innledningsvis presenterte Vilde Senje fra Sex og Politikk nøkkelfunn fra deres mininundersøkelse blant lærere. Fokuset i undersøkelsen var å utforske hvor vidt seksualitetsundervisning i norsk skole hadde endret seg fra K06 til LK20.
Det var tre sentrale funn i undersøkelsen. For det første uttrykker flere at mangfoldsperspektivet har en tydeligere forankring både i overordnet del, og også gjennom kompetansemålene som faller inn under seksualitetsundervisning. Videre uttrykker lærere et ønske om mer tverrfaglig arbeid og en sterkere ansvarliggjøring av lærere på feltet. Til sist ser vi at kun halvparten av de spurte oppgir å gjennomføre mer seksualitetsundervisning nå enn under K06. Dette er urovekkende, særlig når vi vet at samfunnet har beveget seg mye på dette området siden forrige læreplanverk var gjeldene, samt at tallene for trakassering, vold og overgrep blant unge fortsatt er høye.
Videre presenterte Tirill Sjøvoll fra Redd Barna funn fra deres rapport «For det er noe med at alle bør kunne stå i det», hvor lærere forteller at de ser på seksualitetsundervisningen som viktig og meningsfull, men at det fremdeles finnes utfordringer:
• mange etterlyser mer tid i en travel skolehverdag
• flere ønsker seg tydeligere kompetanseheving og ressurser
• behovet for bedre tverrfaglig samarbeid ble trukket frem
I panelsamtalen ble det tydelig at både politiske beslutningstakere, organisasjoner og lærere må trekke i samme retning. Statssekretær Synnøve Mjeldheim Skaar (Ap) understreket viktigheten av å gi lærerne gode rammer, mens Elevorganisasjonen løftet frem behovet for undervisning som speiler mangfoldet av unges erfaringer.
Til spørsmålet «Hva må vi gjøre for å sikre elever god seksualitetsundervisning?» var panelet tydelige i sine svar:
• tydeligere krav til innhold i undervisningen
• mer representasjon i alle ressurser
• gode og faglig solide undervisningsopplegg og ressurser
• trygge lærere med tilstrekkelig kompetanse
Ved valget 8. september har vi alle en mulighet til å påvirke hvilken retning norsk skole skal ta fremover. Skal elever over hele landet få tilgang til helhetlig og inkluderende seksualitetsundervisning, må vi stemme på partier som prioriterer dette.
Seksualitetsundervisning er ikke bare et faglig tema – det handler om å gi barn og unge kunnskap til å ta vare på seg selv og andre, om grenser, respekt og trygghet. Det handler om å forebygge seksuelle krenkelser og overgrep. Derfor er det viktig at våre folkevalgte forstår betydningen av å styrke lærernes kompetanse, gi skolene gode ressurser og sikre at alle elever får en undervisning som gjenspeiler dagens samfunn.
Når vi nå går inn i et nytt skoleår, håper vi at lærere opplever støtte og verktøy til å gi elevene den helhetlige seksualitetsundervisningen de fortjener.
Og vi håper velgerne i september vil bidra til at dette blir en politisk prioritet.
Teksten er skrevet av: Vilde Senje (Sex og Politikk), Anneli Rønes (Sex og samfunn) og Tirill Sjøvoll (Redd Barna)