Samarbeid for lærerutdannere

Lærerutdannere og organisasjoner samlet seg i Trondheim for å styrke seksualitetsundervisning for lærerstudenter og etablere nasjonalt nettverk.
Den 11.-12. mars 2025 samlet lærerutdannere, forskere og organisasjoner i Trondheim for å dele erfaringer og diskutere hvordan seksualitetsundervisning best kan styrkes i lærerutdanningene.
Bakgrunnen var Redd Barnas rapport «For det er noe med at alle bør kunne stå i det» av Marianne Støle-Nilsen, som viser at mange lærere opplever undervisningen som viktig, men at de ofte mangler ressurser, støtte i ledelse og systematisk opplæring.
Seminaret samlet aktører fra ulike lærerutdanningsinstitusjoner som NTNU, Universitetet i Innlandet, Universitetet i Agder, Høgskolen i Østfold og organisasjoner med felles mål om å dele erfaringer og å etablere et nasjonalt nettverk for lærerutdannere som arbeider med seksualitetsundervisning.
-For oss i Sex og Politikk var det givende å kunne bidra med vår erfaring fra nesten 15 år med Uke 6, forteller rådgiver Betina Langen, hun jobber i seksualitetsundervisningsteamet hos Sex og Politikk.
Utfordringer og muligheter i lærerutdanningene
Mange lærerstudenter opplever at de får for lite opplæring i å undervise om seksualitet, kjønn og relasjoner. Det ble diskutert hvordan lærerutdanningene kan gi studenter både faglig trygghet og pedagogiske verktøy som kan brukes i praksis, men som også har overføringsverdi til læreres hverdag i klasserommene.
Praksisnære tilnærminger ble løftet frem som en viktig strategi. Eksempler som «Pubertetsløypa» fra NTNU, utarbeidet og presentert av Espen Hoff-Haugaløkken, hvor lærerstudenter får øve seg på å undervise elever og reflektere over egen praksis, viser hvordan slik undervisning kan styrkes i undervisningsløpet. NTNU presenterte også sine erfaringer med en praktisk tilnærming, med pedagogiske aktiviteter som kondomsertifikat og sosiodrama som gir studentene praksisnære erfaringer.
Behov for tverrfaglighet og systematikk
Seksualitetsundervisning er et fagområde som spenner over flere fag og disipliner, fra naturfaglige perspektiver på kjønnsmangfold til samfunnsfaglige og helsefaglige tilnærminger til samtykke, relasjoner og digitale medier. Det er behov for bedre samarbeid på tvers av fag og disipliner, slik at undervisningen ikke blir fragmentert eller overlatt til enkeltlærere uten tilstrekkelig kompetanse.
En viktig tematikk som presentert under seminaret var digital pornografi og dens påvirkning på barn og unge. Ragnhild Lindahl Torstensen fra Høgskolen i Østfold og Beate Goldschmidt-Gjerløw fra Universitetet i Agder fremhevet hvordan pornografi nå er en realitet i mange unges liv. Derfor trenger lærere kompetanse til å ta «pornopraten» på en faglig og alderstilpasset måte.
Rapporten fra Redd Barna slår blant annet fast at det må utvikles tydeligere retningslinjer og støtteapparat for lærere. Skoleledelse og myndigheter må ta en aktiv rolle i å sikre at seksualitetsundervisning blir prioritert, systematisk og felles for alle elever.
Veien videre
Seminaret bød på to spennende dager med inspirerende innlegg og engasjerende faglige diskusjoner. Et viktig resultat av seminaret var enighet om etableringen av et nasjonalt nettverk for lærerutdannere som arbeider med seksualitetsundervisning. Nettverket markerer en milepæl der lærerutdannere nå selv tar ansvar for å drive dette arbeidet framover. Det skal fungere som en plattform for kunnskapsdeling, samarbeid og faglig utvikling på tvers av institusjoner, og vil blant annet fokusere på balansen mellom teori og praksis, skole-hjem-samarbeid og hvordan skeive lærerstudenter ivaretas i utdanningen. Sex og Politikk på sin side ser frem til å bidra med sin kompetanse i det videre nettverksarbeidet.