Årets Uke 6: Skjermkropp og digital dømmekraft
I dag lanseres en oppdatert versjon av seksualitetsmateriellet Uke 6 som brukes av over halvparten av norske grunnskoler. I år settes det spesielt søkelys på «skjermkroppen».
I en tid med politisk debatt og heftige diskusjoner rundt dette med barn og unges skjermbruk og bruk av sosiale medier, kommer Uke 6, Norges største seksualitetsundervisningskampanje, med nytt materiell, som blant annet setter søkelys på «Skjermkroppen».
Både kampanjemateriellet og det faste materiellet som hvert år brukes som verktøy for undervisere i seksualitetsundervisningen, er revidert og oppdatert, og finnes åpent og gratis tilgjengelig på nordsamisk, nynorsk og bokmål. Materiellet er alderstilpasset de forskjellige alderstrinnene. I fjor ble materiellet brukt ved mer enn 50 prosent av norske grunnskoler.
Barn og unge bruker mye tid på nett. Medietilsynets undersøkelser viser at barn og unge i alderen 9 til 18 år i gjennomsnitt bruker over tre timer daglig på sosiale medier. I tillegg har omkring 50 prosent av ungdommene i alderen 13 til 16 år sett skadelig innhold som vold, porno, hatprat og mobbing på nett. Alt dette kan påvirke syn på egen kropp og barn og unges mentale helse.
Praktisk verktøy for lærerne
For å møte disse utfordringene lanserer Sex og Politikk altså kampanjen «Skjermkroppen».
«Vi ønsker å gi undervisere praktiske verktøy for å hjelpe barn og unge med å forstå sammenhengen mellom kroppsbilde, sammenligningskultur og digital dømmekraft. Målet er å fremme en sunn digital kultur som styrker trivsel og motvirker skadelige effekter av sosiale og digitale medier,» forklarer Vilde Senje, pedagog og teamleder for seksualitetsundervisningsteamet hos Sex og Politikk.
Seksualitetsundervisning som tar for seg denne tematikken blir stadig mer aktuell.
«Vi følger nøye med på debatten om barn og unges skjermbruk og forstår bekymringene rundt eksponering for skadelig innhold og hvordan dette kan påvirke selvbildet. Vi trenger god og nyansert undervisning som gjør barn og unge i stand til å navigere digitale plattformer med kritisk blikk, møte utfordringer med trygghet og stå støtt i seg selv og sitt selvbilde, fremfor forbud og strengere aldersgrenser,» sier Senje.
Aktualisert gjennom mulig Oscar-kandiat
I disse dager seiler filmen Ibelin opp som en norsk Oscar-kandidat. Gjennom historien om Mats Steen og hans liv i World of Warcraft, belyses barn og unges bruk av digitale plattformer for tilhørighet. Filmen utfordrer oss til å reflektere over hvordan vi kan støtte en sunn og balansert skjermbruk, samtidig som vi anerkjenner de digitale arenaenes potensial for trivsel.
Sex og Politikk har med kampanjen «Skjermkroppen» laget en gavepakke til lærere og andre undervisere, uten pekefinger eller forenklede løsninger. Unge trenger å lære digital dømmekraft, samt ha rom for å snakke om at det også finnes positive digitale opplevelser.
Uke 6 er for mange av landets grunnskoler, lærere og elever synonymt med «seksualitetsundervisningsuka». Det er Sex og Politikk som står bak konseptet, og de siste årene er det også utviklet et eget opplegg for videregående skole som heter Uke 16. Hvert år lanseres det nytt og gratis kampanjemateriell som skal støtte undervisere ved landets grunnskoler i helhetlig seksualitetsundervisning. Temaene for kampanjene velges ut etter innspill fra lærere og helsesykepleiere.
Bakgrunn: Sex og Politikk har i 14 år vært den mest brukte leverandøren av helhetlig seksualitetsundervisningsmateriell til norske skoler, med støtte fra Helsedirektoratet, Utdanningsdirektoratet og Sametinget. For skoleåret 2023/24 var over 5000 undervisere påmeldt for å bruke Sex og Politikks normkritiske og inkluderende kampanjemateriell Uke 6 og Uke 16.