Agder er aller best på seksualitetsundervisning!
Agder var best på seksualitetsundervisning i skoleåret 2023-2024. Dette viser ferske Uke 6-tall.
Sex og Politikk kunne by på en aldri så liten tyvtitt på helt ferske Uke 6-statestikk under Arendalsuka. Tid og sted kunne ikke ha vært bedre, Agder er best av fylkene og Arendal er helt i toppen blant kommunene når det gjelder bruk av seksualitetsundervisningsmateriellet Uke 6.
Tallenes tale er klar. Agder er best andre året på rad, med en økning på syv prosent i antall skoler som bruker Uke 6. Ikke bare det, Agder er også størst i bruken av Uke 16, som er seksualitetsundervisningsmateriellet for videregående skole.
Tallene ble presentert på Stinta skole i Arendal, og det var en stolt enhetsleder Reidun Pihlmann som kunne konstatere at skolen er blant de flinkeste i både fylket og landet når det gjelder seksualitetsundervisning. Over 20 lærere har registrert seg som brukere for å få tilgang til undervisningsmateriellet Uke 6.
«Agder har tidligere hatt et ikke alt for godt rykte når det gjelder seksualitetsundervisning, og derfor er det veldig gledelig å se at vi nå hatt tatt grep og er blitt såpass flinke, uttaler Pihlman.
Hun får støtte av helsesykepleier Eirin Wahlstrøm Mykland, som viser til undersøkelser som blant annet avslører at skeive barn og unge føler de har større utfordringer på Sørlandet enn andre steder i landet.
«Uke 6 er mye mer enn det å lære om sex og seksualiteten, det handler blant annet også om livsmestring og grensesetting.
Arendal er en av svært få kommuner i Norge som har ansatt en egen sexolog. Spesialist i sexologisk rådgivning Berit Bulien Jørgensen roser både lærere og helsesykepleiere for at de tar seksualitetsundervisningen så seriøst. Hun mener at en av grunnene til at Agder har blitt så gode, er at skoleledere, lærere og helsesykepleiere snakker med hverandre og utveksler erfaringer og anbefaler Uke 6 til hverandre.
«Til og med ungene snakker seg imellom om materiellet, og det er kostelig å høre hvordan barn forklarer for hverandre hva Uke 6 går ut,» forteller sexologen.
Med på presentasjonen på Stinta skole var også stortingsrepresentantene Ingvild Wetrhus Thorsvik (V) og Anja Ninasdotter Abusland (Sp).
«Det er ikke alt vi fra Senterpartiet og Venstre er enige om, men at seksualitetsundervisning er viktig, er noe det er tverrpolitisk enighet om på Stortinget,» forklarte Abusland.
De to Agder-politikerne var spesielt fornøyd med at det var nettopp deres fylke som gjorde det best i andelen skoler som har tatt i bruk Uke 6.
«Tidene forandrer seg, og jeg tror stadig flere ser viktigheten av at barn og unge får god undervisning på dette området. Det at elleve prosent av norske jenter fortsatt opplever uønsket seksuell adferd på skolen viser at dette er et viktig tema,» uttalte Thorsvik.
«Alle» er enige om at seksualtetsundervisning er viktig. Likevel får lærerne lite eller ingen opplæring i sine studier for å gi denne undervisningen. Derfor har Sex og Politikk, men støtte fra Utdanningsdirektoratet, Helsedirektoratet og Sametinget, utarbeidet materiellet Uke 6 for grunnskolen og Uke 16 for videregående skole. Materiellene er gratis tilgjengelig for lærere, helsesykepleiere og alle andre som gir seksualitetsundervisning, og det er tilgjengelig på bokmål, nynorsk og nordsamisk. Materiellene har blitt svært godt mottatt av undervisere over hele landet.
Tallene for sist skoleår er nå klare. For skoleåret 2023/24 har mer enn 5000 lærere ved 51 prosent av norske grunnskoler registrert seg for bruk av seksualitetsundervisningsmateriellet Uke 6 (1. til 10. klasse), en oppgang på tre prosent fra forrige skoleår. Undervisningsmateriellet er tilpasset den norske lærerplanen og har en helhetlig og normkritisk innfallsvinkel til teamet.
Av fylkene er det Agder, som har størst andel av skolene som er registrert for bruk av undervisningsmateriellet. Ikke bare stikker Agder av med seieren andre året på råd, fylket har også en oppgang på sju prosent fra fjoråret. Dette slår med andre ord solide sprekker i fordommene om at det står dårlig til med seksualitetsundervisningen i det såkalte «bibelbeltet»
Dette føyer seg inn i rekken av gode resultater for Uke 6 i år, der over halvparten av alle norske grunnskoler har minst en lærer registrert for bruk av materiellet.
«Seksualitetsundervisning er viktig for barn og unge – og det er ferskvare. Det er ikke som et mattestykke som har det samme svaret som for 50 år siden,» forklarer lærer og seniorrådgiver hos Sex og Politikk, Vilde Senje.
For at undervisningen skal være relevant og tilpasset den virkeligheten barn og unge møter må den hele tiden oppdateres og utvikles. Derfor er Uke 6-kampanjen et viktig bidrag inn i seksualopplysning blant barn og unge. I en stadig mer digitalisert verden vet vi at barn og unge møter mange kilder til informasjon, og feilinformasjon. Derfor er det essensielt at de får helhetlig og god seksualitetsundervisning som er faglig forankret.
Emma Tonheim Fløtre, leder i SNU (Seksualpolitisk nettverk for ungdom) var også med på presentasjonen, og hun understreket viktigheten av at seksualitetsundervisningsmateriellet som tilbys er oppdatert, helhetlig og normkritisk.
«Det er også viktig at materiellet fokuserer på mer enn bare uønskede svangerskap og seksuelt overførbare sykdommer, men ting som samtykke, grensekontroll og livsmestring,» forklarer lederen i SNU, som for øvrig er Sex og Politikks ungdomsorganisasjon.
Hvert år legges det opp en egen kampanje knyttet opp mot materiellet. Temaet bestemmes ut fra tilbakemeldinger fra alle registrerte brukere, det vil si lærere, helsesykepleiere, miljøarbeidere etc. Sex og Politikk ser også an hva ungdommer engasjerer seg i, og har et tett samarbeid med ungdomsorganisasjonen Seksualpolitisk Nettverk for Ungdom (SNU).
I 2024 handlet Uke 6-kampanjen om «Kropp, myter og misforståelser», og hadde som formål å oppklare noen seiglivede myter rundt dette med seksualitet, og gi undervisere og elever verktøy til å ha god dialog omkring temaer som prevensjon, reproduksjon og kropp.
Vi vet at mange unge ønsker mer informasjon om seksualitet, og dersom det ikke gis på skolen eller i hjemmet navigerer de raskt på nett for å øke egen kompetanse.
«Sosiale medier kan potensielt gi barn og unge en stri strøm av feilinformasjon om seksualitet, mange påvirkere deler eksempel personlig informasjon og refleksjoner omkring egen prevensjonsbruk,» uttaler teamleder og seniorrådgiver Vilde Graff Senje, og legger til: «Selv om vi ser på det som positivt at det er økt åpenhet for å snakke om disse temaene og dele egne erfaringer, er det viktig at ikke andres personlige erfaringer benyttes som veiledning for egen prevensjonsbruk.»
Uke 6-materiellet ligger åpent og gratis tilgjengelig på Sex og Politikks Undervisningsportal, og det er tilgjengelig på bokmål, nynorsk og nordsamisk.