Helhetlig seksualitetsundervisning

Her får du innsikt i hva som menes med helhetlig seksualitetsundervisning. Før du går løs på oppgavene er det lurt å se på informasjonsvideoen.
Informasjonsvideo:
Her er noen oppgaver du kan bryne deg på
Svar på disse spørsmålene, enten for deg selv eller sammen med dine kollegaer.
INDIVIDUELT
- Hva tenker du på når du hører ordet «seksualitetsundervisning»? Har denne oppfatningen endret seg etter å ha sett filmen?
- Hvordan ser du din egen rolle i å tilrettelegge for helhetlig seksualitetsundervisning? Hvilke utfordringer og muligheter ser du?
- Hvilke av prinsippene for helhetlig seksualitetsundervisning (normkritisk, dialogbasert, alderstilpasset osv.) kjenner du deg mest igjen i? Hvilke synes du er utfordrende å integrere i din egen undervisning?
- Hvordan kan egne verdier og normer påvirke hvordan du underviser om seksualitet? Er det spesifikke temaer du synes er vanskelig å undervise i?
SAMARBEID
- Diskuter hvordan seksualitetsundervisning allerede foregår på skolen deres. Er den helhetlig? Hvordan kan den forbedres?
- Hvilke utfordringer opplever dere som undervisere når det gjelder seksualitetsundervisning? Kan dere sammen finne gode strategier for å løse disse?
- Hva betyr det at seksualitetsundervisning skal være normkritisk? Diskuter eksempler på hvordan normkritikk kan integreres i undervisningen.
- Hvordan kan temaer som seksualitet, identitet og relasjoner være en naturlig del av flere fag? Hva sier lærerplanen? Finn konkrete eksempler på hvordan dere kan samarbeide på tvers av fag.
PRAKTISK
- Lag en undervisningsaktivitet eller et undervisningsopplegg som reflekterer prinsippene for helhetlig seksualitetsundervisning. Presenter det for teamet ditt og få tilbakemeldinger.
- Lag en plan for hvordan du vil implementere mer helhetlig seksualitetsundervisning i din undervisning. Hva trenger du mer kunnskap om, og hvordan kan du få det?
- Velg et spesifikt tema innen seksualitetsundervisning (for eksempel kroppsbilde, samtykke, pubertet) og utform en undervisningsaktivitet/-økt hvor du inkluderer ulike sosiale, etiske og biologiske perspektiver.
- Se på undervisningsmateriellet dere har tilgjengelig på din arbeidsplass (lærebøker, videoer, nettressurser eller annet undervisningsmateriell). Hvilke perspektiver dominerer? Er det noe som er utelatt? Hvordan kan du supplere for å gi en mer helhetlig fremstilling/undervisning?
REFLEKSJON
- Etter å ha sett filmen og gjort én eller flere oppgaver:
- Hva har du blitt mer bevisst på?
- Hva vil du endre eller utforske videre i din egen undervisningspraksis?
- Hvilke konkrete steg kan du ta allerede denne uka/måneden for å sikre din elevgruppe helthetlig seksualitetsundervisning?