Mangfold og inkluderende undervisning

Mangfold og inkluderende undervisning

Her får du innsikt i hvordan på best mulig måte skape en inkluderende undervisning, spesielt med fokus på funksjonsvariasjon. Før du går løs på oppgavene er det lurt å se på informasjonsvideoen.

Informasjonsvideo:

I denne videoen snakker helserådgiver Nora Thunem fra Unge funksjonshemmede om funksjonsmangfold og inkluderende undervisning, med spesielt fokus på funksjonsvariasjon.

Her er noen oppgaver du kan bryne deg på

Svar på disse spørsmålene, enten for deg selv eller sammen med dine kollegaer.

INDIVIDUELT

  1. Refleksjonsspørsmål: Hvem tenker du på?
    • Tenk på seksualitetsundervisningen du selv har gitt eller fptt.
      • Hvem ble den undervisningen laget for?
      • Hvem ble ikke representert?
  2. Egne antakelser – en bevisstgjøring
    • Skriv ned tre antakelser du tror mange gjør om unge med funksjonsnedsettelser og seksualitet.
    • Reflekter så over: Har du selv noen av disse antakelsene – og hva kan være konsekvensene hvis de får stå uimotsagt i undervisningen/kollegiet?
  3. Hva ville du sagt?
    • Tenk deg at en elev med funksjonsnedsettelse spør deg «Er det egentlig vanlig at folk som meg har kjæreste?». Skriv ned hva du ville svart – og reflekter:
      • Er dette svaret støttende og inkluderende?
      • Ville du ha vært usikker? Hvorfor/hvorfor ikke?
      • Hva opplever du at du trenger mer kunnskap om?
  4. Din egen skolegang
    • Hvordan ble seksualitet og kropp snakket om da du selv gikk på skolen?
      • Var mangfold og funksjonsvariasjon en del av samtalen?
      • Hvordan har denne undervisningen påvirket dine egne holdninger i dag – bevisst eller ubevisst?
  5. Hva er «normen» i ditt klasserom? 
    • Tenk over undervisningsstilen og språket du vanligvis bruker i seksualitetsundervisningen.
      • Hvilke normer om kropp, funksjon, kjønn og seksualitet ligger til grunn?
      • Hvilke elever kan føle at de ikke er representert i de eksemplene og fortellingene du bruker?

SAMARBEID

  1. Casediskusjon: Hva ville du gjort?
  2. Gjennomgang av undervisningsmateriell
    • Gå sammen i par eller små grupper og se på et helt konkret undervisningsopplegg eller materiell dere bruker i dag.
      • Hvem representeres og hvem representeres ikke?
      • Inneholder det eksempler, illustrasjoner eller språk som forutsetter funksjonsfriske elever?
      • Hvordan kan dere gjøre materiellet mer inkluderende uten å lage et eget «kapittel om funksjonshemmede»?
  3. Normbevissthet i klasserommet
    • Samarbeid om å identifisere usynlige normer:
      • Hvilke antakelser gjenspeiles i lærebøker, bilder og undervisningsspråk?
      • Diskuter hvordan disse kan utfordres på en naturlig og inkluderende måte.
      • Lag en liste over «usynlige» normer dere vil bli mer bevisste på i undervisningen fremover. 
  4. Rollespill og samtaleøvelser
    • Gå sammen i par. En er elev, en er underviser. Spill ut ulike scenarier, for eksempel:
      • En elev spør om det går an å ha sex selv om man bruker rullestol
      • En elev med usynlig funksjonsnedsettelse sier at de aldri føler seg inkludert i undervisningen
    • Bytt roller, for så å diskutere:
      • Hva var vanskelig å svare på?
      • Hvordan kan man møte eleven med respekt og åpenhet?
  5. Inkluderende «sjekkliste» 
    • Lag en enkel sjekkliste over hva dere skal tenke på for å sikre at seksualitetsundervisningen er inkluderende og føles relevant for alle. Eksempler på sjekkpunkter:
      • Har vi variasjoner i kropp, funksjon og identitet?
      • Er språket vårt åpent og normbevisst?
      • Har vi øvelser/aktiviteter som alle kan delta i?
    • Gjør tilgjengelig for planlegging senere.

PRAKTISK

  1. Planlegg en seksualitetsundervisningsøkt
    Lag en skisse til en seksualitetsundervisningstime som:
    • Er åpen og inkluderende for alle elever, uansett bakgrunn og tro
    • Tar hensyn til at noen elever kan ha fått fritak, men fortsatt trenger informasjon.
    • Forklarer seksualitet på en måte som kan bidra til færre fritakssøknader, og til at færre elever holdes hjemme.
  2. Simulering: Hvordan håndtere motstridende ønsker?
    Dere har en elev som sier at hen egentlig ønsker å delta i seksualitetsundervisningen, selv om foresatte har bedt om fritak.
    • Hvordan kan dere støtte denne eleven?
    • Hvilke juridiske og pedagogiske hensyn må tas?
    • Hvordan kan dere ta opp dette med foresatte?
  3. Planlegg alternativ opplæring
    Dersom en elev får fritak må skolen tilby alternativ opplæring for å dekke de samme læreplanmålene.
    • Lag en konkret plan for hvordan en elev som har fått fritak kan få nødvendig opplæring på en måte som ivaretar både elevens og foresattes ønsker.

REFLEKSJON

  • Etter å ha sett filmen og gjort én eller flere oppgaver:  
    • Hva har du blitt mer bevisst på?  
    • Hva vil du endre eller utforske videre i din egen undervisningspraksis?  
    • Hvilke konkrete steg kan du ta allerede denne uka/måneden for å sikre din elevgruppe helthetlig seksualitetsundervisning?