Fritak fra seksualitetsundervisning

Her får du innsikt i forhold som har betydning for fritak fra seksualitetsundervisningen. Før du går løs på oppgavene er det lurt å se på informasjonsvideoen.
Informasjonsvideo:
Her er noen oppgaver du kan bryne deg på
Svar på disse spørsmålene, enten for deg selv eller sammen med dine kollegaer.
INDIVIDUELT
- Min egen holdning
Hva tenker du om fritak fra seksualitetsundervisning?- Synes du det bør være mulig å få fritak? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Hvordan kan dine personlige verdier og erfaringer påvirke hvordan du møter foresatte i slike saker?
- Hvordan kan du sikre at alle elever får tilgang til viktig kunnskap, samtidig som du respekterer ønsker fra foresatte?
- Trygg undervisningssituasjon for alle
Tenk på en undervisningssituasjon der noen elever kan føle seg ukomfortable eller ha motforestillinger mot seksualitetsundervisningen.- Hvordan kan du tilrettelegge undervisningen for å skape trygghet?
- Hvilke tiltak kan du bruke for å inkludere elever som har fått fritak, men som likevel ønsker å lære noe om temaet?
- Hvordan kan du samarbeide med foresatte for å bygge tillit til undervisningen?
- Mine erfaringer
Reflekter over tidligere erfaringer du har med seksualitetsundervisning:- Har du eller noen kollegaer møtt motstand fra foresatte eller elever tidligere?
- Hvordan håndterte du/kollegaen din det?
- Hva lærte jeg av denne situasjonen, og hva kunne eventuelt vært gjort annerledes?
SAMARBEID
- Sak: En foresatt ønsker fritak – hva gjør vi?
Dere jobber sammen i team og får en e-post fra en foresatt som ønsker fritak fra seksualitetsundervisningen for sitt barn. Diskuter i gruppen og lag en plan som inkluderer:- Hvordan dere svarer den foresatte på en profesjonell og imøtekommende måte?
- Hvordan skal dere forklare skolens plikt til seksualitetsundervisning?
- Hvordan kan dere tilrettelegge for eleven, samtidig som dere ivaretar lovverket og retten til fritak?
- Utvikling av skolens retningslinjer
Diskuter i teamet:- Har vi en tydelig plan for hvordan vi håndterer fritakssøknader?
- Hvordan kan vi forbedre dialogen med foresatte?
- Hvordan kan vi gjøre seksualitetsundervisningen mer inkluderende, slik at det blir færre ønsker fra foresatte om fritak?
- Argumentasjonstrening
Del i to grupper. Den ene halvparten argumenterer for hvorfor seksualitetsundervisning er viktig for alle elever, mens den andre skal innta rollen som skeptiske foresatte.- Spill ut en samtale der en lærer forklarer skolens synspunkt på en åpen og respektfull måte, og hvor foresatt setter spørsmålstegn ved hvorfor barne må lære dette?
- Bytt roller og diskuter hva som fungerte godt
- Evaluering av seksualitetsundervisning
Tenk på hvordan dere og andre kollegaer underviser om seksualitet til vanlig.- Hvordan kan man gjøre undervisningen mer inkluderende, slik at foresatte eller elever ikke føler behov for fritak?
- Er det spesielle temaer som utløser mer motstand? hvordan kan disse presenteres på en måte som ivaretar både elevens rett til kunnskap og foresattes verdier?
- Hvordan informerer dere om temaer i seksualitetsundervisningen til foresatte? Kan noe gjøres annerledes, slik at informasjonen er tydelig og ikke blir misforstått?
PRAKTISK
- Planlegg en seksualitetsundervisningsøkt
Lag en skisse til en seksualitetsundervisningstime som:- Er åpen og inkluderende for alle elever, uansett bakgrunn og tro
- Tar hensyn til at noen elever kan ha fått fritak, men fortsatt trenger informasjon.
- Forklarer seksualitet på en måte som kan bidra til færre fritakssøknader, og til at færre elever holdes hjemme.
- Simulering: Hvordan håndtere motstridende ønsker?
Dere har en elev som sier at hen egentlig ønsker å delta i seksualitetsundervisningen, selv om foresatte har bedt om fritak.- Hvordan kan dere støtte denne eleven?
- Hvilke juridiske og pedagogiske hensyn må tas?
- Hvordan kan dere ta opp dette med foresatte?
- Planlegg alternativ opplæring
Dersom en elev får fritak må skolen tilby alternativ opplæring for å dekke de samme læreplanmålene.- Lag en konkret plan for hvordan en elev som har fått fritak kan få nødvendig opplæring på en måte som ivaretar både elevens og foresattes ønsker.
REFLEKSJON
- Etter å ha sett filmen og gjort én eller flere oppgaver:
- Hva har du blitt mer bevisst på?
- Hva vil du endre eller utforske videre i din egen undervisningspraksis?
- Hvilke konkrete steg kan du ta allerede denne uka/måneden for å sikre din elevgruppe helthetlig seksualitetsundervisning?