Fritak fra seksualitetsundervisning

Fritak fra seksualitetsundervisning

Her får du innsikt i forhold som har betydning for fritak fra seksualitetsundervisningen. Før du går løs på oppgavene er det lurt å se på informasjonsvideoen.

Informasjonsvideo:

I denne videoen snakker lektor og doktorgradstipendiat, Christian Lomsdalen, om hvordan fritak fra seksualitetsundervisning fungerer i praksis i skolen i dag.

Her er noen oppgaver du kan bryne deg på

Svar på disse spørsmålene, enten for deg selv eller sammen med dine kollegaer.

INDIVIDUELT

  1. Min egen holdning
    Hva tenker du om fritak fra seksualitetsundervisning?
    • Synes du det bør være mulig å få fritak? Hvorfor/hvorfor ikke?
    • Hvordan kan dine personlige verdier og erfaringer påvirke hvordan du møter foresatte i slike saker?
    • Hvordan kan du sikre at alle elever får tilgang til viktig kunnskap, samtidig som du respekterer ønsker fra foresatte?
  2. Trygg undervisningssituasjon for alle
    Tenk på en undervisningssituasjon der noen elever kan føle seg ukomfortable eller ha motforestillinger mot seksualitetsundervisningen.
    • Hvordan kan du tilrettelegge undervisningen for å skape trygghet?
    • Hvilke tiltak kan du bruke for å inkludere elever som har fått fritak, men som likevel ønsker å lære noe om temaet?
    • Hvordan kan du samarbeide med foresatte for å bygge tillit til undervisningen?
  3. Mine erfaringer
    Reflekter over tidligere erfaringer du har med seksualitetsundervisning:
    • Har du eller noen kollegaer møtt motstand fra foresatte eller elever tidligere?
    • Hvordan håndterte du/kollegaen din det?
    • Hva lærte jeg av denne situasjonen, og hva kunne eventuelt vært gjort annerledes?

SAMARBEID

  1. Sak: En foresatt ønsker fritak – hva gjør vi?
    Dere jobber sammen i team og får en e-post fra en foresatt som ønsker fritak fra seksualitetsundervisningen for sitt barn. Diskuter i gruppen og lag en plan som inkluderer:
    • Hvordan dere svarer den foresatte på en profesjonell og imøtekommende måte?
    • Hvordan skal dere forklare skolens plikt til seksualitetsundervisning?
    • Hvordan kan dere tilrettelegge for eleven, samtidig som dere ivaretar lovverket og retten til fritak?
  2. Utvikling av skolens retningslinjer
    Diskuter i teamet:
    • Har vi en tydelig plan for hvordan vi håndterer fritakssøknader?
    • Hvordan kan vi forbedre dialogen med foresatte?
    • Hvordan kan vi gjøre seksualitetsundervisningen mer inkluderende, slik at det blir færre ønsker fra foresatte om fritak?
  3. Argumentasjonstrening
    Del i to grupper. Den ene halvparten argumenterer for hvorfor seksualitetsundervisning er viktig for alle elever, mens den andre skal innta rollen som skeptiske foresatte.
    • Spill ut en samtale der en lærer forklarer skolens synspunkt på en åpen og respektfull måte, og hvor foresatt setter spørsmålstegn ved hvorfor barne må lære dette?
    • Bytt roller og diskuter hva som fungerte godt
  4. Evaluering av seksualitetsundervisning
    Tenk på hvordan dere og andre kollegaer underviser om seksualitet til vanlig.
    • Hvordan kan man gjøre undervisningen mer inkluderende, slik at foresatte eller elever ikke føler behov for fritak?
    • Er det spesielle temaer som utløser mer motstand? hvordan kan disse presenteres på en måte som ivaretar både elevens rett til kunnskap og foresattes verdier?
    • Hvordan informerer dere om temaer i seksualitetsundervisningen til foresatte? Kan noe gjøres annerledes, slik at informasjonen er tydelig og ikke blir misforstått?

PRAKTISK

  1. Planlegg en seksualitetsundervisningsøkt
    Lag en skisse til en seksualitetsundervisningstime som:
    • Er åpen og inkluderende for alle elever, uansett bakgrunn og tro
    • Tar hensyn til at noen elever kan ha fått fritak, men fortsatt trenger informasjon.
    • Forklarer seksualitet på en måte som kan bidra til færre fritakssøknader, og til at færre elever holdes hjemme.
  2. Simulering: Hvordan håndtere motstridende ønsker?
    Dere har en elev som sier at hen egentlig ønsker å delta i seksualitetsundervisningen, selv om foresatte har bedt om fritak.
    • Hvordan kan dere støtte denne eleven?
    • Hvilke juridiske og pedagogiske hensyn må tas?
    • Hvordan kan dere ta opp dette med foresatte?
  3. Planlegg alternativ opplæring
    Dersom en elev får fritak må skolen tilby alternativ opplæring for å dekke de samme læreplanmålene.
    • Lag en konkret plan for hvordan en elev som har fått fritak kan få nødvendig opplæring på en måte som ivaretar både elevens og foresattes ønsker.

REFLEKSJON

  • Etter å ha sett filmen og gjort én eller flere oppgaver:  
    • Hva har du blitt mer bevisst på?  
    • Hva vil du endre eller utforske videre i din egen undervisningspraksis?  
    • Hvilke konkrete steg kan du ta allerede denne uka/måneden for å sikre din elevgruppe helthetlig seksualitetsundervisning?