Mangfold og inkluderende undervisning

Her får du innsikt i hvordan på best mulig måte skape en inkluderende undervisning, spesielt med fokus på funksjonsvariasjon. Før du går løs på oppgavene er det lurt å se på informasjonsvideoen.
Informasjonsvideo:
Her er noen oppgaver du kan bryne deg på
Svar på disse spørsmålene, enten for deg selv eller sammen med dine kollegaer.
INDIVIDUELT
- Refleksjonsspørsmål: Hvem tenker du på?
- Tenk på seksualitetsundervisningen du selv har gitt eller fptt.
- Hvem ble den undervisningen laget for?
- Hvem ble ikke representert?
- Tenk på seksualitetsundervisningen du selv har gitt eller fptt.
- Egne antakelser – en bevisstgjøring
- Skriv ned tre antakelser du tror mange gjør om unge med funksjonsnedsettelser og seksualitet.
- Reflekter så over: Har du selv noen av disse antakelsene – og hva kan være konsekvensene hvis de får stå uimotsagt i undervisningen/kollegiet?
- Hva ville du sagt?
- Tenk deg at en elev med funksjonsnedsettelse spør deg «Er det egentlig vanlig at folk som meg har kjæreste?». Skriv ned hva du ville svart – og reflekter:
- Er dette svaret støttende og inkluderende?
- Ville du ha vært usikker? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Hva opplever du at du trenger mer kunnskap om?
- Tenk deg at en elev med funksjonsnedsettelse spør deg «Er det egentlig vanlig at folk som meg har kjæreste?». Skriv ned hva du ville svart – og reflekter:
- Din egen skolegang
- Hvordan ble seksualitet og kropp snakket om da du selv gikk på skolen?
- Var mangfold og funksjonsvariasjon en del av samtalen?
- Hvordan har denne undervisningen påvirket dine egne holdninger i dag – bevisst eller ubevisst?
- Hvordan ble seksualitet og kropp snakket om da du selv gikk på skolen?
- Hva er «normen» i ditt klasserom?
- Tenk over undervisningsstilen og språket du vanligvis bruker i seksualitetsundervisningen.
- Hvilke normer om kropp, funksjon, kjønn og seksualitet ligger til grunn?
- Hvilke elever kan føle at de ikke er representert i de eksemplene og fortellingene du bruker?
- Tenk over undervisningsstilen og språket du vanligvis bruker i seksualitetsundervisningen.
SAMARBEID
- Casediskusjon: Hva ville du gjort?
- Gjennomgang av undervisningsmateriell
- Gå sammen i par eller små grupper og se på et helt konkret undervisningsopplegg eller materiell dere bruker i dag.
- Hvem representeres og hvem representeres ikke?
- Inneholder det eksempler, illustrasjoner eller språk som forutsetter funksjonsfriske elever?
- Hvordan kan dere gjøre materiellet mer inkluderende uten å lage et eget «kapittel om funksjonshemmede»?
- Gå sammen i par eller små grupper og se på et helt konkret undervisningsopplegg eller materiell dere bruker i dag.
- Normbevissthet i klasserommet
- Samarbeid om å identifisere usynlige normer:
- Hvilke antakelser gjenspeiles i lærebøker, bilder og undervisningsspråk?
- Diskuter hvordan disse kan utfordres på en naturlig og inkluderende måte.
- Lag en liste over «usynlige» normer dere vil bli mer bevisste på i undervisningen fremover.
- Samarbeid om å identifisere usynlige normer:
- Rollespill og samtaleøvelser
- Gå sammen i par. En er elev, en er underviser. Spill ut ulike scenarier, for eksempel:
- En elev spør om det går an å ha sex selv om man bruker rullestol
- En elev med usynlig funksjonsnedsettelse sier at de aldri føler seg inkludert i undervisningen
- Bytt roller, for så å diskutere:
- Hva var vanskelig å svare på?
- Hvordan kan man møte eleven med respekt og åpenhet?
- Gå sammen i par. En er elev, en er underviser. Spill ut ulike scenarier, for eksempel:
- Inkluderende «sjekkliste»
- Lag en enkel sjekkliste over hva dere skal tenke på for å sikre at seksualitetsundervisningen er inkluderende og føles relevant for alle. Eksempler på sjekkpunkter:
- Har vi variasjoner i kropp, funksjon og identitet?
- Er språket vårt åpent og normbevisst?
- Har vi øvelser/aktiviteter som alle kan delta i?
- Gjør tilgjengelig for planlegging senere.
- Lag en enkel sjekkliste over hva dere skal tenke på for å sikre at seksualitetsundervisningen er inkluderende og føles relevant for alle. Eksempler på sjekkpunkter:
PRAKTISK
- Planlegg en seksualitetsundervisningsøkt
Lag en skisse til en seksualitetsundervisningstime som:- Er åpen og inkluderende for alle elever, uansett bakgrunn og tro
- Tar hensyn til at noen elever kan ha fått fritak, men fortsatt trenger informasjon.
- Forklarer seksualitet på en måte som kan bidra til færre fritakssøknader, og til at færre elever holdes hjemme.
- Simulering: Hvordan håndtere motstridende ønsker?
Dere har en elev som sier at hen egentlig ønsker å delta i seksualitetsundervisningen, selv om foresatte har bedt om fritak.- Hvordan kan dere støtte denne eleven?
- Hvilke juridiske og pedagogiske hensyn må tas?
- Hvordan kan dere ta opp dette med foresatte?
- Planlegg alternativ opplæring
Dersom en elev får fritak må skolen tilby alternativ opplæring for å dekke de samme læreplanmålene.- Lag en konkret plan for hvordan en elev som har fått fritak kan få nødvendig opplæring på en måte som ivaretar både elevens og foresattes ønsker.
REFLEKSJON
- Etter å ha sett filmen og gjort én eller flere oppgaver:
- Hva har du blitt mer bevisst på?
- Hva vil du endre eller utforske videre i din egen undervisningspraksis?
- Hvilke konkrete steg kan du ta allerede denne uka/måneden for å sikre din elevgruppe helthetlig seksualitetsundervisning?