Sensitive temaer

Sensitive temaer

Her får du et innblikk i hvordan du kan arbeide med sensitive temaer i
seksualitetsundervisningen. Før du går løs på oppgavene er det lurt å se på informasjonsvideoen.

Informasjonsvideo:

I denne videoen snakker teamleder for seksualitetsundervisning i Sex og Politikk, Vilde Graff Senje, om sensitive temaer i seksualitetsundervisningen.

Her er noen oppgaver du kan bryne deg på

Svar på disse spørsmålene, enten for deg selv eller sammen med dine kollegaer.

INDIVIDUELT

  1. Refleksjonslogg 
    Tenk på noen sensitive temaer som kan dukke opp i seksualitetsundervisningen (seksuelle overgrep, porno, seksuell trakassering, abort osv.).
    • Er det noen av disse temaene du kjenner deg ekstra usikker eller ukomfortabel med å ta opp i undervisningen?
    • Hvorfor tror du at akkurat disse temaene kan virke utfordrende for mange?
    • Hva kan du gjøre for å forberede deg til undervisningen om temaene nevnt over?
  2. Språkøvelse 
    • Skriv ned noen sentrale fagbegreper som kan være vanskelige å bruke i klasserommet (penis, vulva, samtykke osv.)
    • Les dem høyt for deg selv flere ganger
    • Reflekter skriftlig:
      • Hvordan føles det å si disse ordene?
      • Hvilke ord føles naturlige og hvilke føles unaturlige?
      • Hva kan hjelpe dersom noe føles unaturlig å si?
  3. Håndtering av utfordringer
    • Velg en av følgende situasjoner:
      • Fnising i klassen
      • Sterke og kritiske meninger
      • En elev deler en personlig historie i klassen
    • Skriv kort: Hvordan vil du håndtere situasjonen? Skriv med egne ord og basert på rådene i filmen
    • Beskriv en følelse av ubehag du kunne fått i møte med en utfordrende elevrespons som for eksempel fnising, latter, høylytt kritikk.
      • Hvordan kan du forberede deg på å stå i det ubehaget uten å bli defensiv eller overkjørende?
  4. Min klasse
    • Beskriv kort hvordan du vurderer klassemiljøet i din klasse.
      • Hvilke elever eller grupper kan være ekstra sårbare?
      • Er det spesielle temaer du bør være ekstra varsom med?
      • Hva kan du gjøre for å legge bedre til rette i din undervisning?

SAMARBEID

  1. Diskusjonsrunde: Våre sensitive temaer
    • Lag en liste over hvilke sensitive temaer dere tenker vil være mest utfordrende i deres elevgrupper.
      • Hvorfor akkurat disse?
      • Hvordan kan dere støtte hverandre i å forberede undervisningen om disse temaene?
  2. Rollespill: Øv på reaksjoner
    • Lag små rollespill der en er lærer, en er elev som fniser, en er elev som uttrykker sterke meninger og en er observatør. Bytt roller.
    • Diskusjon:
      • Hva fungerte godt?
      • Hva kunne vært gjort annerledes?
  3. Felles beredskapsplan
    • Lag en enkel sjekkliste sammen:
      • Hva gjør vi hvis noen elever deler alvorlige og personlige historier i plenum?
      • Hvem følger opp? Hvordan ivaretar vi eleven og klassen videre?
  4. «Hva hvis…?»-diskusjoner
    • Diskuter hvordan dere ville håndtert disse situasjonene i klasserommet:
      • En elev spør «Er porno ekte sex?»
      • En elev sier «Abort er babydrap!»
      • Flere elever ler når du sier «vulva»
      • En elev sier «De som blir voldtatt på fest ber om det»


PRAKTISK

  1. Øv på å informere elevene på forhånd
    • Skriv et kort varsel som du kunne sendt til elevene via læringsplattformen dagen før en time om for eksempel seksuelle overgrep. Det skal:
      • Informere om temaet som skal tas opp
      • Invitere til å ta kontakt hvis noen synes det er utfordrende
      • Minne om muligheten til å ta en pause
  2. Forbered et anonymt spørsmål-opplegg
    • Lag et enkelt opplegg der elevene kan stille anonyme spørsmål før, underveis eller etter undervisningen. Se i vår undervisningsportal for flere forslag til en slik postkasse-oppgave.
  3. Lag en caseoppgave til klassen
    • Formuler en liten case som kan brukes i diskusjonen med elevene, for eksempel: «En elev ser en film på nettet som viser voldelig sex og halsgrep. Hen blir usikker på hva som er normalt. Hvordan kan vi snakke om dette på en trygg måte?»
  4. Øv på responssetninger
    • Skriv ned formuleringer du kan bruke i utfordrende situasjoner, for eksempel:
      • Når noen fniser
      • Når noen uttrykker sterke og kontroversielle meninger
      • Når noen deler en personlig historie
      • Det oppstår en opphetet diskusjon mellom to elever som er veldig uenige om et tema i seksualitetsundervisningen for eksempel abort, kjønn eller seksualitet.
  5. Lag en miniplan for sensitive temaer
    • Velg et tema (f. eks. seksuell trakassering) og lag en skisse til en undervisningstime:
      • Hvordan vil du forberede klassen?
      • Hvilke avtaler vil du gjøre?
      • Hvordan håndterer du eventuelle sterke reaksjoner eller personlige historier?

REFLEKSJON

  • Etter å ha sett filmen og gjort én eller flere oppgaver:  
    • Hva har du blitt mer bevisst på?  
    • Hva vil du endre eller utforske videre i din egen undervisningspraksis?  
    • Hvilke konkrete steg kan du ta allerede denne uka/måneden for å sikre din elevgruppe helthetlig seksualitetsundervisning?