Sensitive temaer

Her får du et innblikk i hvordan du kan arbeide med sensitive temaer i
seksualitetsundervisningen. Før du går løs på oppgavene er det lurt å se på informasjonsvideoen.
Informasjonsvideo:
Her er noen oppgaver du kan bryne deg på
Svar på disse spørsmålene, enten for deg selv eller sammen med dine kollegaer.
INDIVIDUELT
- Refleksjonslogg
Tenk på noen sensitive temaer som kan dukke opp i seksualitetsundervisningen (seksuelle overgrep, porno, seksuell trakassering, abort osv.).- Er det noen av disse temaene du kjenner deg ekstra usikker eller ukomfortabel med å ta opp i undervisningen?
- Hvorfor tror du at akkurat disse temaene kan virke utfordrende for mange?
- Hva kan du gjøre for å forberede deg til undervisningen om temaene nevnt over?
- Språkøvelse
- Skriv ned noen sentrale fagbegreper som kan være vanskelige å bruke i klasserommet (penis, vulva, samtykke osv.)
- Les dem høyt for deg selv flere ganger
- Reflekter skriftlig:
- Hvordan føles det å si disse ordene?
- Hvilke ord føles naturlige og hvilke føles unaturlige?
- Hva kan hjelpe dersom noe føles unaturlig å si?
- Håndtering av utfordringer
- Velg en av følgende situasjoner:
- Fnising i klassen
- Sterke og kritiske meninger
- En elev deler en personlig historie i klassen
- Skriv kort: Hvordan vil du håndtere situasjonen? Skriv med egne ord og basert på rådene i filmen
- Beskriv en følelse av ubehag du kunne fått i møte med en utfordrende elevrespons som for eksempel fnising, latter, høylytt kritikk.
- Hvordan kan du forberede deg på å stå i det ubehaget uten å bli defensiv eller overkjørende?
- Hvordan kan du forberede deg på å stå i det ubehaget uten å bli defensiv eller overkjørende?
- Velg en av følgende situasjoner:
- Min klasse
- Beskriv kort hvordan du vurderer klassemiljøet i din klasse.
- Hvilke elever eller grupper kan være ekstra sårbare?
- Er det spesielle temaer du bør være ekstra varsom med?
- Hva kan du gjøre for å legge bedre til rette i din undervisning?
- Beskriv kort hvordan du vurderer klassemiljøet i din klasse.
SAMARBEID
- Diskusjonsrunde: Våre sensitive temaer
- Lag en liste over hvilke sensitive temaer dere tenker vil være mest utfordrende i deres elevgrupper.
- Hvorfor akkurat disse?
- Hvordan kan dere støtte hverandre i å forberede undervisningen om disse temaene?
- Lag en liste over hvilke sensitive temaer dere tenker vil være mest utfordrende i deres elevgrupper.
- Rollespill: Øv på reaksjoner
- Lag små rollespill der en er lærer, en er elev som fniser, en er elev som uttrykker sterke meninger og en er observatør. Bytt roller.
- Diskusjon:
- Hva fungerte godt?
- Hva kunne vært gjort annerledes?
- Felles beredskapsplan
- Lag en enkel sjekkliste sammen:
- Hva gjør vi hvis noen elever deler alvorlige og personlige historier i plenum?
- Hvem følger opp? Hvordan ivaretar vi eleven og klassen videre?
- Lag en enkel sjekkliste sammen:
- «Hva hvis…?»-diskusjoner
- Diskuter hvordan dere ville håndtert disse situasjonene i klasserommet:
- En elev spør «Er porno ekte sex?»
- En elev sier «Abort er babydrap!»
- Flere elever ler når du sier «vulva»
- En elev sier «De som blir voldtatt på fest ber om det»
- Diskuter hvordan dere ville håndtert disse situasjonene i klasserommet:
PRAKTISK
- Øv på å informere elevene på forhånd
- Skriv et kort varsel som du kunne sendt til elevene via læringsplattformen dagen før en time om for eksempel seksuelle overgrep. Det skal:
- Informere om temaet som skal tas opp
- Invitere til å ta kontakt hvis noen synes det er utfordrende
- Minne om muligheten til å ta en pause
- Skriv et kort varsel som du kunne sendt til elevene via læringsplattformen dagen før en time om for eksempel seksuelle overgrep. Det skal:
- Forbered et anonymt spørsmål-opplegg
- Lag et enkelt opplegg der elevene kan stille anonyme spørsmål før, underveis eller etter undervisningen. Se i vår undervisningsportal for flere forslag til en slik postkasse-oppgave.
- Lag et enkelt opplegg der elevene kan stille anonyme spørsmål før, underveis eller etter undervisningen. Se i vår undervisningsportal for flere forslag til en slik postkasse-oppgave.
- Lag en caseoppgave til klassen
- Formuler en liten case som kan brukes i diskusjonen med elevene, for eksempel: «En elev ser en film på nettet som viser voldelig sex og halsgrep. Hen blir usikker på hva som er normalt. Hvordan kan vi snakke om dette på en trygg måte?»
- Formuler en liten case som kan brukes i diskusjonen med elevene, for eksempel: «En elev ser en film på nettet som viser voldelig sex og halsgrep. Hen blir usikker på hva som er normalt. Hvordan kan vi snakke om dette på en trygg måte?»
- Øv på responssetninger
- Skriv ned formuleringer du kan bruke i utfordrende situasjoner, for eksempel:
- Når noen fniser
- Når noen uttrykker sterke og kontroversielle meninger
- Når noen deler en personlig historie
- Det oppstår en opphetet diskusjon mellom to elever som er veldig uenige om et tema i seksualitetsundervisningen for eksempel abort, kjønn eller seksualitet.
- Skriv ned formuleringer du kan bruke i utfordrende situasjoner, for eksempel:
- Lag en miniplan for sensitive temaer
- Velg et tema (f. eks. seksuell trakassering) og lag en skisse til en undervisningstime:
- Hvordan vil du forberede klassen?
- Hvilke avtaler vil du gjøre?
- Hvordan håndterer du eventuelle sterke reaksjoner eller personlige historier?
- Velg et tema (f. eks. seksuell trakassering) og lag en skisse til en undervisningstime:
REFLEKSJON
- Etter å ha sett filmen og gjort én eller flere oppgaver:
- Hva har du blitt mer bevisst på?
- Hva vil du endre eller utforske videre i din egen undervisningspraksis?
- Hvilke konkrete steg kan du ta allerede denne uka/måneden for å sikre din elevgruppe helthetlig seksualitetsundervisning?