Kroppen på spill

Kroppen på spill

  • Fag
    Naturfag
  • Tid
    30-45 min
  • Målgruppe
    6. og 7. trinn
  • Mål
    • Elevene skal kunne svare på faktaspørsmål om kropp og pubertet
    • Elevene skal kunne sette opp konkrete handlingsalternativer for dilemmaer som angår kropp og pubertet

Beskrivelse

1.Hver gruppe får utlevert spillebrett, dilemmakort, spørsmålskort og spilleregler (ferdig kopiert opp av underviser). Underviseren kan eventuelt klippe ut spørsmålskort og dilemmakort på forhånd, slik at elevene ikke ser spørsmålene og dilemmaene før spillet starter. Alternativt kan elevene selv klippe ut kortene før spillet begynner.

2.Underviseren instruerer elevene i spillets gang. Spørsmålskortene og dilemmakortene legges i hver sin bunke med teksten ned.

  • Spillebrikkene settes på start, og elevene kaster terning om hvem som skal starte. Spillet settes i gang ved at den som skal starte, kaster terningen og rykker fremover det antall felt som terningen viser.
  • Lander en spiller på et spørsmålsfelt, skal en av motspillerne trekke det øverste spørsmålskortet i bunken og lese spørsmålet høyt for den spilleren som står på spørsmålsfeltet. Kan spilleren svare riktig, får de kaste en gang til. Svarer spilleren feil, må de vente en omgang.
  • Lander en spiller på et dilemmafelt, skal de trekke et dilemmakort som leses høyt for de andre spillerne. Spilleren skal deretter vente en omgang, som skal brukes til å tenke igjennom hvilken handlingsmulighet de vil velge som løsning på dilemmaet.
  •  Før spilleren kaster igjen, må de fortelle de andre spillerne hvilken løsning de vil velge, og forklare hvorfor han/hun mener at det er den beste. Hvis en spiller velger den løsningen som er ”noe annet”, må de fortelle hvordan de heller synes dilemmaet bør håndteres. Lander en spiller på et felt der det står ”rykk to felt tilbake” eller ”slå et ekstra kast”, skal spilleren gjøre det som står på feltet.
  • Den spilleren som kommer først i mål, har vunnet.

Tips

I spillet får elevene testet sine kunnskaper om emnet, og de kan videre bruke disse kunnskapene når de setter opp handlingsalternativer i dilemmaene. Derfor kan spillet med fordel brukes som evaluering av et undervisningsopplegg som også inkluderer noen av de andre øvelsene om kropp og pubertet fra dette materiellet.

Som en avrunding av spillet er det en god idé å ta opp i plenum eventuelle spørsmål eller vurderinger som spillets spørsmål og dilemmaer har fremkalt hos elevene. Utvalgte dilemmaer kan tas opp og drøftes i fellesskap med hensikten å finne flere forskjellige handlingsalternativer. Spillet kan spilles om igjen med andre spørsmål og dilemmaer som elevene selv formulerer i grupper til hverandre. Spillet kan derfor også brukes til andre temaer i materiellet.

Vil du gi tilbakemelding ?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.