Oppgave 2: Ikke en sånn fyr

Oppgave 2: Ikke en sånn fyr

  • Fag
    Samfunnskunnskap og norsk
  • Tid
    90 min
  • Type
    Film og klassesamtale
  • Mål
    • Elevene skal få kunnskap om hva samtykke er og hvordan det kan høres, ses og føles.
    • Elevene skal reflektere over utfordringer i sammenheng med grensesetting og drøfte ulike verdier, normer og lover som gjelder kjønn, seksualitet og kropp/hvorfor samtykke er viktig i alle former for mellommenneskelige relasjoner

Beskrivelse

Før dere begynner

Skriv opp på tavlen de ulike historiene elevene skal følge, det kan bli en unødvendig forvirring for dem om de er usikre på hvilken historie de følger.  

  1. Signe & Morten (vennen i bilen): Signe er regissøren av filmen. Hun har selv opplevd en festvoldtekt, som hun anmeldte. Denne ble henlagt. I flere av filmens scener kjører Signe rundt og snakker med “Morten” 
  1. Morten (26), 2016: Blond, kort hår, hvit mann. Dømt for å ha voldtatt en nær venninne på fest som var bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen. Han kaller det selv en “sovevoldtekt”. 
  1. Benjamin (27), 2020: Mørkhåret hvit mann med noe skjeggvekst. Dømt for å ha voldtatt kjæresten sin etter fest ved bruk av vold eller truende atferd.  
  1. Kasper (20), 2020: Ung mann med caps. Dømt for å ha voldtatt en venninne som var bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen. Voldtekten skjedde på en filmkveld, alle hadde drukket.

Oppgave

  1. Gjør Oppgave 1A og 1B eller snakk med elevene om respekt, grenser og samtykke i forkant av at dere ser filmen. Husk at tematikken kan være triggende. Det er viktig at elevene vet at de kan forlate rommet om det blir for mye. Husk at elever som er på telefonen eller tilsynelatende ikke følger med underveis kan være elever som har reaksjoner og trenger en liten pause.  
  1. Se filmen (40 minutter). 
  • Stopp filmen på 11.50. I bilen sier Morten følgende til Signe: “(..) det er en lang vei mellom å kalle seg en voldtektsmann, og det å kalle seg uskyldig. Man er ikke nødvendigvis en av delene.” Hva tror du han mener mer dette?  
  • Stopp filmen på 14.45. “Benjamin” forteller at etter dommen kom covid-pandemien og han var svært ensom, han vurderte å ta livet av seg. Hvordan burde samfunnet ivareta mennesker som er dømt i straffesaker og som sliter psykisk? (Her kan dere snakke om psykologhjelp i fengselet og i forkant av fengsling, hva slags syn samfunnet har på personer som begår overgrep eller lignende.
  1. La elevene gjøre oppgavene under sammen eller gjør dem sammen i plenum:  
  2. Filmen heter “Ikke en sånn fyr”. Hva slags fyr, eller hva slags person har man egentlig lyst til å være? 
  3. Slik vi snakket om tidligere er denne formen for voldtekt vi hører om her den vanligste formen. Det er også mest sannsynlig den letteste å forebygge. Hvordan kan vi jobbe forebyggende mot festvoldtekt? 
  • På individnivå 
  • I vennegjengen  
  • I klassen 
  • På samfunnsnivå  

6. Vi får høre at Signe, som har vært med på å lage filmen, selv har opplevd en voldtekt. Hva tror du er hennes motivasjon for å bidra til å lage en film som dette?  
 

Tips

Seksuelle overgrep er et sensitivt, personlig tema som kan være triggende for mange elever. Statistikken viser at dette er noe mange unge mennesker har opplevd. Sjansen er med andre ord stor for at dette er noe en av dine elever har personlig erfaring med. Gi elevene beskjed om at dette er temaet for undervisning i forkant av timen, og vær tydelig på at de ikke må delta hvis de ikke vil. Det er viktig at læreren opptrer ekstra hensynsfullt i timer der en snakker om seksuelle overgrep og voldtekt. Det kan være lurt å ha et alternativt undervisningsopplegg klart, slik at elever som trenger det kan benytte seg av dette.

Underviser må også være forberedt på at elever kan få reaksjoner i etterkant av timen, og da kan det være fint å orientere elevene dine om hvor de kan gå om de trenger noen å snakke med (se liste over aktuelle tilbud i ressursbanken) Videre er det viktig at timen skal sette søkelys på at ansvaret for et seksuelt overgrep eller en voldtekt alltid ligger på den som utfører krenkelsen eller overgrepet. I filmen som benyttes er alle de unge mennene dømt for voldtekt, det er med andre ord ikke noen grunn til å diskutere skyldspørsmål. Prøv heller å dreie samtalen inn mot refleksjonene som kommer opp i filmen.   

Videre vet vi at seksuelle overgrep er et problem som rammer alle kjønn. Norsk statistikk baserer seg i all hovedsak på binære kjønnskategorier; mann og kvinne, men internasjonal forskning viser at kjønnsminoriteter er sterkt utsatt. Den statistikken vi har i Norge viser at seksuelle overgrep rammer langt flere jenter enn gutter, noe som er problematisk for den kvinnelige befolkningens liv, trygghet og helse. Samtidig fører en tradisjonell oppfatning av hva seksuelle overgrep er og hvem som kan bli utsatt for det til at gutter ikke kan eller tør å si at de opplever det.  

Kompetansemål

  • Reflektere over utfordringar i samband med grensesetjing og drøfte ulike verdiar, normer og lover som gjeld kjønn, seksualitet og kropp 

  • Greie ut om og drøfte norskfaglige eller tverrfaglige temaer muntlig 
      

  • Ta andres perspektiv og håndtere meningsbrytning om religion, livssyn og verdispørsmål 

Vil du gi tilbakemelding ?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.