Beskrivelse
- Skriv ut arbeidsarkene.
- Fortell elevene at de nå skal arbeide med situasjoner hvor det kan være vanskelig å vite om grenser blir overskredet eller respektert.
- Inndel klassen i grupper på 3-4 elever per gruppe.
- Hver gruppe får et sett situasjonskort. De skal skiftes om å trekke situasjonskort. Deretter skal gruppen diskutere:
- Hva skjer på kortet?
- Er det grenser som blir overskredet?
- Er det grenser som blir respektert?
- Hva burde man gjøre i den situasjonen som kortet viser?
- Felles oppsummering med en gjennomgang av alle, eller av utvalgte situasjonskort. Dere kan for eksempel snakke om:
- Hva skjer på kortet?
- Har gruppene forskjellige oppfattelse av hva kortet viser? Hvis ja, hvorfor er det sånn?
- Hvordan kan man være oppmerksom på at ens egne grenser ikke alltid er de samme som andres?
- Hva kan man gjøre for å vite om man respekterer andres grenser?
Kompetansemål
- Reflektere over variasjonar i identitetar, seksuell orientering og kjønnsuttrykk, og eigne og andre sine grenser knytte til kjensler, kropp, kjønn og seksualitet og drøfte kva ein kan gjere om grenser blir brotne.
- Gi døme på kva lover, reglar og normer er og kva slags funksjon dei har i samfunn, og
reflektere over konsekvensar av å bryte dei.
Har du noe på hjertet?
Alt materiellet i Kunnskapsportalen blir fortløpende vurdert og oppdatert. Dersom du har spørsmål eller kommentarer til noe av innholdet, ta kontakt, gi oss beskjed eller still spørsmål, så ser vi på saken.